czwartek, 3 lipca 2014

Dziecięce koszmary

Tytuł oryginału: Live to tell
Wydawnictwo: Sonia Draga
Data wydania: 23 stycznia 2013
ISBN 9788375085587
Liczba stron: 408
Literatura: amerykańska
Język: polski
Typ: papier

Lisa Gardner to popularna amerykańska autorka thrillerów. Pod pseudonimem autorka pisze również romanse. "Dziecięce koszmary" to pierwsza książka jej autorstwa jaką przeczytałam. Powieść ta była inspirowana historią przyjaciółki Gardner, której siedmioletni syn próbował zabić swoją rodzinę.


Przechodząc koło małej miejscowej biblioteki postanowiłam do niej zajrzeć i pobuszować między zbiorami. Wchodzę, a tam bibliotekarka z prawdziwego zdarzenia! "Jakie książki lubisz?", "jakich autorów?", "a jakie książki już czytałaś?", "a jaką ostatnio?", "ooo, to jak takie lubisz, to tam w drugim rzędzie na trzeciej półce stoją, ale ja bym Ci jeszcze poleciła....". I tak godzina zleciała :) a ja z biblioteki wyszłam z naręczem książek, a wśród nich "Dziecięce koszmary" Lisy Gardner. 

Jest to historia opowiadana  z trzech perspektyw. Historia dzieci, które wiąże odział zamknięty psychiatrii dziecięcej. Na oddziale tym pracuje Danielle Burton, niezwykle oddana pielęgniarka, która ma za sobą traumatyczną przeszłość. 25 lat wcześniej ojciec Danielle zamordował jej matkę, brata i siostrę a następnie popełnił samobójstwo. Danielle ocalała jako jedyna, odnalazł ją szeryf Wayne. Danielle cały rok jakoś się trzyma, jednak w tygodniu poprzedzającym rocznicę cały ból powraca. Pielęgniarka całe serce wkłada w pomoc dzieciom z zaburzeniami psychicznymi, aby chociaż one miały lepsze dzieciństwo. 
Poznajemy też Victorię Oliver, matkę, która zapomniała już jak wyglądało jej życie przed porodem. Jej syn Evan jest niebezpieczny, wciąż powtarza, że w końcu ją dopadnie. Wskutek tego ojciec Michael i ich córka wyprowadzają się z domu.
Historie obu kobiet połączy w całość śledztwo, które prowadzi D. D. Warren, bardzo dobrze zapowiadająca się sierżant, której randkę przerywa wezwanie na miejsce makabrycznej zbrodni. W robotniczej dzielnicy Bostonu znalezione zostają ciała trójki dzieci i matki, ojciec jako jedyny ocalały trafia do szpitala, jednak lekarzom nie udaje się utrzymać go przy życiu. Wszystko wskazuje na to, że ojciec jest winnym tragedii. Pozornie prostą do rozwiązania sprawę komplikują kolejne zbrodnie. 

Autorka oddała w nasze ręce świetny thriller psychologiczny. Krótkie rozdziały i wartka akcja, zaskakująca aż do ostatniej strony sprawia, że książkę czyta się lekko. W książce poruszony jest temat dość delikatny i drażliwy - choroby psychiczne u dzieci. Historia momentami jest przerażająca, głównie dlatego, że nie jest to opowieść wyssana z palca, ale inspirowana prawdziwymi wydarzeniami. Lisa Gardner przy jej pisaniu współpracowała z pracownikami dziecięcego zamkniętego oddziału psychiatrycznego. Wydarzenia są więc jak najbardziej realne, co zmusza do refleksji. 
Bohaterowie książki skonstruowani są w mistrzowski sposób. Stanowcza, inteligentna i sympatyczna pani sierżant, straumatyzowana ale wyśmienita pielęgniarka i zastraszona matka, której syn grozi śmiercią. Czytając zastanawiałam się, czy miałabym odwagę postępować tak jak bohaterki. Nie wiem tego, aż do tej pory. 

Gorąco polecam tą książkę każdemu. Szczególnie ze względu na to, jak opisany jest świat dzieci z zaburzeniami psychicznymi i rzeczywistość w jakiej żyją ich rodziny i osoby, które się nimi opiekują. 

15 komentarzy:

  1. Świetna książka. Bardzo mi się podobała.

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam thrillery psychologiczne, chociaż ostatnio dawno żadnego nie czytałam. Niemniej jednak chętnie rozejrzę się za powyższą książką.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. powinna Ci się spodobać :)

      Usuń
    2. Też mam taką nadzieję :) W każdym razie książkę już nabyłam :)

      Usuń
  3. Jeśli thiller psychologiczny - to biorę w ciemno ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Znam twórczość tej autorki, z chęcią przeczytam i tą pozycję ;)
    pozdrawiam, rainy-wave.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja pierwszy raz się z nią zetknęłam. możesz mi polecić coś jeszcze?

      Usuń
  5. ale naprodukowałaś komentarzy :))) cieszę się, że jesteś na pedagogice z pasji ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jak mnie temat zainteresował to przeczytałam wszystko :D Pozdrawiam.

      Usuń
  6. zdecydowanie uwielbiam takie bibliotekarki i kurcze w tych bibliotekach, w których funkcjonuje to po prostu takich nie...sama sobie poszukaj, albo najlepiej przyjdź z gotową listą ;( a co do książki to mam ja od jakiegoś czasu na oku!

    OdpowiedzUsuń
  7. czytałam sporo dobrego na temat Lisy, w ogóle Sonia Draga wydaje ostatnio znakomite powieści, trzeba się będzie choć z częścią z nich zapoznać.

    OdpowiedzUsuń
  8. Gardner ciągle przede mną, ufam, że mi się spodoba, czegoś takiego w tej chwili poszukuję.

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetna, zastanawiajaca książka i trudne tematu. To lubię. :) A pani bibliotekarka faktycznie wspaniała - pracownik z powołaniem. ;)

    OdpowiedzUsuń