poniedziałek, 6 stycznia 2014

Diaboliada

Tytuł: Diaboliada
Autor: Michaił Bułhakow
Wydawnictwo: Muza
Rok wydania: 2003
Liczba stron: 76

Do Bułhakowa zabierałam się bardzo długo. Na pierwszy rzut poszła „Diaboliada”. Jak wrażenia? Trudno to opisać. Świat sowieckiej biurokracji przedstawiony w sposób zakrawający na bełkot chorego psychicznie człowieka. Ale przecież biurokracja ta naprawdę tak wyglądała.

Książka niezbyt obszerna, zaledwie 76 stron w moim wydaniu, jednak przedstawiająca zabawny obraz tamtejszej rzeczywistości przeplatanej z urojeniami bohatera. Mi osobiście ciężko było odróżnić fikcję od rzeczywistości i to było zdecydowanym minusem lektury.

Co do tematyki – poznajemy bohatera Korotkowa, rosyjskiego urzędnika w momencie, gdy w jego miejscu pracy zaczynają dziać się przedziwne rzeczy. Za pracę płaci się zapałkami lub winem, zapałki strzelają iskrami i niemiłosiernie czuć je siarką. Korotkow w drodze między urzędami traci dokumenty, próbując je odzyskać „dowiaduje się” że jest kimś innym, władzę w urzędach przejmują „diabły”, dlatego załatwienie jakiejkolwiek sprawy graniczy z cudem.

Czytając książkę nie raz śmiałam się w głos. Jest to znakomita satyra, groteska, która w przekonujący sposób obnaża sowieckie skorumpowanie, demoralizację i strach. „Diaboliada” nie spodoba się każdemu. Jest jednak lekturą tak krótką, że czas poświęcony na jej przeczytanie na pewno nie będzie zmarnowany.

12 komentarzy:

  1. Do tej pory czytałam jedynie Bułhakowa "Mistrza i Małgorzatę". Satyra i groteska to środki, które lubię.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Mistrza i Małgorzatę" również mam w planach na ten rok :)

      Usuń
  2. Po "Mistrzu i Małgorzacie" nie jestem przekonany do Bułhakowa, ale chciałbym to zmienić. "Diaboliada" wydaje się być pozycją interesującą.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dużym jej plusem jest ilość stron, lektura na chwilę dosłownie :)

      Usuń
  3. Zbieram się do przeczytania Mistrza i Małgorzaty tego autora, ale z tego co widzę, na ta króciutką lekturę warto poświęcić chwilkę ;)
    Pozdrawiam!
    M.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Mistrza i Małgorzatę" również chcę przeczytać :)

      Usuń
  4. zdecydowanie zaciekawiłaś mnie tą lekturą...;) i jestem ciekawa czy spodobałaby się mnie;)
    Dodana do Wyzwania Bibliotecznego
    Pozdrawiam ciepło
    MK Czytuje

    OdpowiedzUsuń
  5. Muszę, koniecznie muszę przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jak krótka, to tym bardziej muszę przeczytać. Myślę, że bardzo mi sie spodoba!

    OdpowiedzUsuń
  7. O matko, matko, kocham faceta! Ja bym radziła zacząć od "Mistrza i Małgorzaty" ale już za późno więc... sięgnij po to jak najszybciej! :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Znam "Mistrza i Małgorzatę" i jest świetną powieścią. Muszę szybko nadrobić "Diaboliadę" :)

    OdpowiedzUsuń