poniedziałek, 24 listopada 2014

Ciemna strona miłości

Monika A. Oleksa, to jak sama mówi, pisząca marzycielka z duszą wrażliwą i otwartą na drugiego człowieka. W swoje książki wplata prawdziwe życie, to co obserwuje wokół. Urodziła się i mieszka w Lublinie, szczególną miłością darzy jednak nadmorskie Dąbki i Nałęczów, w których rozwija się jej twórczość.
Zadebiutowała  w 2002 roku zbiorem opowiadań Uśmiech mima, jej pierwsza powieść ukazała się w 2011 roku - Miłość w kasztanie zaklęta. 

Ciemna strona miłości 
data wydania: 15 października 2012 roku 
wydawnictwo: Zysk i S-ka. 
ISBN: 978-83-7785-055-8
liczba stron: 414


Ciemna strona miłości to historia rodziny, która wspólnie stanowi nierozerwalną całość. Małgorzata jest prawniczką w dobrze prosperującej kancelarii, wieloletnie małżeństwo z Markiem i buntująca się nastoletnia Sylwia są dla niej ostoją, dają jej poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji. Ich życie zmienia się, gdy Małgosia dostaje list. Jej dawna znajoma, Teresa, umiera na raka. Kobieta staje przed niesamowicie trudnym wyborem. Zignorować być może ostatnią prośbę znajomej, czy spakować się, pojechać w góry i wywrócić swoje życie do góry nogami? Wybiera oczywiście drugą opcję. Stawia życie na jedną kartę, rezygnuje z rodzinnych wakacji i wyjeżdża. Poznaje, czy może lepiej byłoby powiedzieć - powraca, do Agnieszki. Córki Teresy, którą Małgorzata porzuciła wiele lat temu. 
W życie kobiet wkrada się tajemnica, która je łączy, oplata całą rzeczywistość w jakiej żyją i nie daje swobodnie oddychać. W ich głowach wciąż pojawiają się setki pytań, na które nie znają odpowiedzi. 
Teresa po długiej walce z  rakiem umiera, a Agnieszka pozostawia dotychczasowe życie i najcięższy czas po stracie matki spędza wraz z rodziną Małgorzaty. Ich życia składają się razem jak puzzle, kruche i drobne, które w każdej chwili mogą się rozpaść. Czy tak się właśnie stanie, gdy prawda wyjdzie na jaw?

Powieść Moniki A. Oleksy idealnie wpisuje się w kanon literatury obyczajowej i współczesnej. Miałam okazję poznać wiele książek tego rodzaju, jednak Ciemna strona miłości plasuje się wysoko w moim prywatnym rankingu. To powieść wielowątkowa, w której mamy elementy rodzicielstwa, przyjaźni, trudne decyzje życiowe, miłość, nienawiść, strach, niepewność, wiele pytań bez odpowiedzi i wiele sytuacji, które nie sposób zrozumieć. Pojawia się tutaj młodzieńcza miłość, której konsekwencje powracają do bohaterów po wielu latach. Autorka przedstawiła historię w taki sposób, że poruszyła we mnie pełen wachlarz emocji, od radości po smutek czy nawet złość. Były też momenty, które rozczuliły mnie do łez. A to, że przeżywam życie wraz z bohaterami jest dla mnie wyznacznikiem dobrej książki. 

Każdemu z was polecę, abyście zwrócili uwagę na Ciemną stronę miłości. Historia Małgorzaty, Agnieszki, Sylwii i Marka będzie też świetną propozycją na jesienno-zimowe wieczory. Z każdej strony bije bowiem ciepło, więzi rodzinne, wiele rodzajów miłości. To książka o trudnych wyborach, odpowiedzialności, mądrości i tylu uczuciach, ile 414 stron mogło pomieścić. 

11 komentarzy:

  1. jestem zainteresowana inną książkę tej autorki - "Miłość w kasztanie zaklęta" :)
    recenzjeami.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Jej twórczość ciągle jest przede mną, ale mam nadzieję, że uda mi się to zmienić :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Książka mogłaby być miłą odskocznią od uwielbianych przeze mnie thrillerów ;)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie słyszałam o tej autorce, a wbrew pozorom napisać dobry, niebanalny obyczaj, który w tak bogatej ofercie wydawniczej się wyróżnia to wyczyn.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiele obyczajówek już przeczytałam i trzeba przyznać szczerze, że są przewidywalne i historie się powtarzają. A na taką historię jeszcze nie trafiłam :)

      Usuń
  5. Wspaniała historia. Teraz planuję najnowszą powieść autorki.

    OdpowiedzUsuń
  6. Wszystkie książki Moniki bardzo mi się podobały, ale ta chyba najbardziej. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo zaintrygowałaś mnie tą powieścią, za co dziękuję. Chętnie poznam tę historię. :)

    OdpowiedzUsuń
  8. lektura dla osób, które lubią takie powieści. Będę polecać!

    OdpowiedzUsuń
  9. bardzo mi się podoba z opisu, więc myślę,że by mnie zaciekawiła

    OdpowiedzUsuń